Μήπως έχετε λίγο σκοινί;

image[3]athinatest3

Αυτό είναι ένα νικάμπ. Ας πούμε κάτι ανάμεσα σε μια μαντίλα, που καλύπτει το κεφάλι και το λαιμό μιας γυναίκας και μια μπούρκα που καλύπτει όλο το σώμα της και εξασφαλίζει την όραση μέσα από ένα δίχτυ, στο ύψος των ματιών.

Αυτό είναι ένα Λουί Βιτόν νικάμπ.

Αλλιώς, γεμάτο μυστήριο, αισθησιακό, εξωτικό βλέμμα, φορά Λουί Βιτόν νικάμπ.

Ο φιλελευθερισμός αυτοπροβάλλεται ως ο κόσμος της ελευθερίας και της απόλυτης αποδοχής της διαφορετικότητας. Εκεί που τα ανθρώπινα δικαιώματα εξασφαλίζουν την συνύπαρξη όλων, σε συνθήκη ισονομίας και ισότητας.

Το ελάχιστο που χρειάζεται υποτίθεται κανείς να αποδέχεται, για να καλωσοριστεί σε αυτόν τον κόσμο είναι οι παραπάνω δίκαιοι όροι.

Μία άλλη ανάλυση λέει πως ο φιλελευθερισμός αδιαφορεί πλήρως για ότι αποκαλεί ανθρώπινα δικαιώματα. Για ότι αποκαλείται ανθρωπινότητα γενικά.

Μοναδικό κίνητρο για να ασχοληθεί με τέτοιου είδους ζητήματα, αρνητικά ή θετικά, είναι στο βαθμό που αυτά επηρεάζουν την κερδοφόρα δραστηριότητα του.

Με άλλα λόγια, αν η ανθρωπινότητα, ή καλύτερα η επίφαση της, εξασφαλίζουν συνθήκες κατάλληλες για μια ειρηνική και ομαλή οικονομική δραστηριότητα, προωθούνται και προκρίνονται. Αν πάλι δυσχεραίνουν τα υποκείμενα την εύρυθμη κερδοφορία, θα αντικειμενικοποιηθούν για να τελειώνουμε.

Τελικά εκεί που όλα αγοράζονται, κανένα χειραφετικό αίτημα δεν θεμελειώνεται, παρά τρόποι ομαλής κερδοφορίας.

Μπορούμε να πουλάμε τις χρωματιστές σάχλες μας με μοντέλα πολύχρωμα παιδάκια, ξανθιές ημίγυμνες κάβλες και μελαμψές που έχουν αποδεχτεί πως το σώμα τους είναι απλά ένα αντικείμενο. Το αντικείμενο ερεθισμού των υποκειμένων. Όταν ο τελευταίος οφείλει για θρησκευτικούς λόγους να αποφευχθεί κρύβουμε το αντικείμενο. Αν πρέπει να επιτευχθεί, εκθέτουμε το αντικείμενο, κόβουμε το αντικείμενο, πασαλείβουμε το αντικείμενο, καλλιεργούμε το αντικείμενο. Σημασία έχει η ορθή έρευνα και ανάλυση του προφίλ του πελάτη και η δημιουργία επιθυμιών και αναγκών στο μοτίβο αυτό.

Για κάθε ουσιαστικά χειραφετικό αίτημα ο φιλελευθερισμός στέκει αδιάφορος. Στο βαθμό που ικανοποιείται η βασική οικονομική συνθήκη κερδοφορίας όλοι οι καλοί χωράνε και η διαφορετικότητα και η μοναδικότητα και το έθνος και οι πολίτες του κόσμου και η ταυτότητα και η διαφορά και τα τακούνια και οι αρβύλες και το queer και το ετεροκανονικό.

Αν εδώ προσθέσουμε πως οι δυτικές καπιταλιστικές κοινωνίες είναι επιτελικές – οφείλουμε να παραδεχτούμε πως η αποτελεσματικότητα τους καθ’ αυτή σε επίπεδο παραγωγής και καταστολής είναι σχεδόν υποδειγματική. Και η επιβίωση τους το ίδιο – τα παραπάνω σημαίνουν, σύμφωνα με μία άποψη, πως το κέρδος ως κοινωνικό διακύβευμα και κίνητρο είναι από τα πράγματα προνομιακό.

Στην πραγματικότητα όμως φαίνεται πάντα αυτό το κίνητρο να αμπαλάρεται με μια ηθικολογική προπαγάνδα. Ο φιλελευθερισμός δεν υπόσχεται μόνο laissez faire, αλλά προπαγανδίζει ανθρώπινα δικαιώματα, ελευθερία έκφρασης, ισονομία και ισότητα. Κάποιοι υποδοχείς πρέπει να υπάρχουν για να βρει τόπο αυτή η προπαγάνδα. Κάποια ανθρώπινη ανάγκη.

Δεν ξέρω αν, όπως είπε ο Στάλιν*, οι καπιταλιστές θα μας πουλήσουν και το σκοινί με το οποίο θα τους κρεμάσουμε, πάντως σίγουρα θα μας πουλήσουν σκοινί για να κρεμαστούμε και θα γουστάρουμε κιόλας.

Μην τρέφουμε καμία αυταπάτη γι αυτό.

Α.Π.

[φωτογραφία: Α.Π. (Λονδίνο, Ολντ Στριτ)

επεξεργασία: Big Alejandro]

*Η φράση αποδίδεται από κάποιους στο Λένιν και από άλλους στο Μαρξ. Η πιο πιθανή εκδοχή είναι πως πρόκειται για αστικό μύθο.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: