Μεταξοτυπία, αυτή η άγνωστη

Αυτή ήταν μια παραδοχή που έπρεπε να κάνουμε. Κυρίως, για να υπογραμμίσουμε επιδεικτικά την παραδοξότητα: ενώ η μεταξοτυπία είναι παντού γύρω μας (και μάλλον «από πάντα»), εμείς μέχρι το Σάββατο 2/11 αγνοούσαμε παραπάνω απ’όσα θα έπρεπε, για την εθιστική αυτή, χαρά του τυπώματος.

Βρεθήκαμε αγουροξυπνημένοι, αλλά ευτυχώς, για τους καφέδες (μην ξεχάσω τα σαντουιτς) μερίμνησαν οι διοργανωτές, στον χώρο όπου ξεκίνησαν τα σεμινάρια Print It Yourself, τα οποία θα διαρκέσουν συνολικά 5 σαββατοκύριακα, με τελευταίο αυτό στις 14-15 Δεκεμβρίου -και είναι βέβαια από καιρό sold out. Εμείς, ως ενθουσιώδεις υποστηρικτές των απανταχού DIY εγχειρημάτων, θα σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μιας τεχνικής της εκτύπωσης, που οφείλει πολλά στον αυτοσχεδιασμό, τον πειραματισμό και την φαντασία, με την ελπίδα να σας πιάσει έστω ένας μικρός πονοκέφαλος, όπως θα το έκανε στ’αλήθεια, η τέλεια μυρωδιά της μπογιάς, που ποτίζει τον αέρα κάθε εργαστηρίου μεταξοτυπίας την ώρα του δημιουργικού οίστρου.

Οι διοργανωτές και βασικοί εισηγητές των σεμιναρίων Tind, Silk Bastards, Αντώνης -λάτρεις και τεχνίτες των (απο)τυπωμάτων οι ίδιοι, ξεκινούν την εισαγωγική παρουσίαση, εξηγώντας τους λόγους που η μεταξοτυπία δεν είναι μια καθόλου ευκαταφρόνητη τέχνη του οπτικού πολιτισμού μας. Μετά από μια σύντομη αναδρομή σ’αυτόν τον τρόπο εκτύπωσης, που φαίνεται να αναζητά τις ρίζες του, πολύ πριν την ανακάλυψη της τυπογραφίας το 1448 με χαρακτηριστικά μαζικής παραγωγής, ήδη στην Αίγυπτο και την Ελλάδα του 2500 π.Χ., κυρίως όμως στην αρχαία Ιαπωνία και την Ινδονησία, οι μεταξοτύπες μεταφέρουν στο κοινό τους μια πρώτη γεύση της αισθητικής που τους ώθησε στην αγορά του πρώτου τους τελάρου.

Έργα μεταξοτυπίας, όπως αυτά των Roy Lichtenstein, Louis Vega De Castro, Barbara Kruger, Chuck Sperry και άλλων, εξηγούν αποφασιστικά γιατί η εκτύπωση, και ειδικά η μεταξοτυπία, μπορούν να έχουν ένα τόσο αφοσιωμένο ακροατήριο. Η μεταξοτυπία απαιτεί ένα είδος τεχνογνωσίας από τη μία απλό, ώστε να μπορεί εύκολα να αποκτηθεί, ωστόσο ευρύ και διεπιστημονικό, που απασχολείται από την επιστήμη των υλικών μέχρι αυτή της επικοινωνίας. Αδιαμφισβήτητα παραχαϊδεμένο παιδί της pop art,  η καλλιτεχνική μεταξοτυπία αποτυπώνει μέσα στην περιορισμένη επιφάνεια του χαρτιού ή του υφάσματος, ατόφιο το σχόλιο του 20ου αιώνα για την Τέχνη: τον περιορισμό του ελιτισμού χάρη του ανοίγματος της απεύθυνσης προς όλους, ταυτόχρονα όμως και τη συλλεκτικότητα για λίγους. Έτσι, ενεργοποιείται το είδος της αντίφασης που στρατεύει την τέχνη, και την νοηματοδοτεί κοινωνικά και πολιτικά. Σημαντικότερο πλεονέκτημα της καλλιτεχνικής συνθήκης από τα μέσα του 20ου αιώνα, είναι κατά τη γνώμη μας, η αποδοχή οποιασδήποτε τεχνικής αποδίδει, ως αναντίρρητου καλλιτεχνικού τρόπου, -για να επιστρέψουμε και πάλι πίσω στο DIY, απ’όπου ξεκινήσαμε.

Η πρώτη σεμιναριακή μέρα του PIY τελειώνει με μια πρώτη, για τους περισσότερους, απόπειρα τυπώματος. Το σχέδιο της εκτύπωσης είναι ένας μικρός κλόουν που έτσι όπως κάθεται πάνω του το χρώμα, κάνει τα μαλλιά και το μουστάκι του να μου φαίνονται…κάπως χιτλερικά. Η αγωνία του πρώτου τυπώματος μου δημιουργεί μια αστάθεια και έτσι το υψωμένο σε χαιρετισμό χέρι του αρχικού σχεδίου, δεν αποτυπώνεται πουθενά. Ο κλόουν μου είναι κουλός. Από την τυχαιότητα (;), ένα μικρό, εύστοχο σχόλιο γεννιέται. Η καριτατούρα του ακρωτηριασμένου και γελοιοποιημένου αδόλφου με το παπιγιόν στον τοίχο του δωματίου μου, είναι μια  εικόνα που με χαροποιεί, όχι μόνο γιατί προλάβαμε να συνομιλήσουμε –υπενθυμίζει ακόμα την χαρά της μάθησης, τους σφάλματος και πιο σημαντικά την ικανοποίηση της έντεχνης χειρωναξίας. Σε τέτοιου είδους απολαύσεις, θα εντρυφήσουμε και τα σαββατοκύριακα που έρχονται, κρατώντας για την ώρα μυστικές, δύο από τις πιο αποκαλυπτικές αλήθειες για το τύπωμα:

Να τυπώνεις αυτό που αγαπάς και να αγαπάς αυτό που τυπώνεις, και

για να γίνεις καλός printer πρέπει να έχεις μεγάλο μούσι.

κείμενο: Ρίτα Σκίτερ

φωτογραφίες: Άρης Παναγόπουλος και Ρίτα Σ.

Image

Goodie bags για τους συμμετέχοντες, φυσικά με μεταξοτυπία

Image

Η παρουσίαση ξεκινά

Image

Τμήμα της εγχώριας σκηνής της μεταξοτυπίας. Από αριστερά: Tind (Μανώλης), Αντώνης και οι Silk Bastards, Νίκος, Χρήστος και Παύλος

Image

Silk Bastards

Image

Συζήτηση και πολλές αφίσες να πηγαινοέρχονται

Image

Αφίσα μεταξοτυπίας προς εξέταση

Image

Σημειώσεις

Image

Το πρώτο τύπωμα: δημιουργία του σχεδίου

Image

Tind

Image

Δύο γενιές μεταξοτύπων: Χρύσανθος και Tind

Image

Το πρώτο τύπωμα: η ώρα του χρώματος

Image

Το πρώτο τύπωμα: σπάτουλα και τεχνικές εκτύπωσης

Image

Αντώνης επί το έργον

Image

Συγκέντρωση

Image

Σωστή γωνία κρατήματος σπάτουλας

Image

Μαθητευόμενοι printers

Image

Μαθητευόμενοι printers 2

Image

PIY

Image

Ο Νίκος και ο Χρήστος των Silk Bastards

2 comments

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: