Από την Dhaka στη Μανωλάδα

Women work at a garment factory in SavarΠάνω από 1000 νεκροί έχουν ανασυρθεί από το εργοστάσιο που κατέρρευσε στην πρωτεύουσα του Bangladesh. Καταγράφεται ως ένα από τα χειρότερα εργατικά ατυχήματα στην σύγχρονη ιστορία. Παράλληλα με ένα άλλο, μικρότερο, όπου 35 άνθρωποι πυροβολήθηκαν σε μια χυδαία επίδειξη δύναμης από τους εργοδότες τους.

Όχι. Να αλλάξουμε τους όρους για να φωτιστεί το περιεχόμενο.

(Εργατικό) ατύχημα

 Ο κατ’ ευφημισμόν όρος του εργατικού δικαίου είναι κάπως προβληματικός.

Οι προβλέψεις για τα εργατικά ατυχήματα δεν περιλαμβάνουν μόνο τις περιπτώσεις που αυτά συμβαίνουν από “ατυχία” και άρα χωρίς καμία “ευθύνη” (πταίσμα καλύτερα) του εργοδότη. Αφορούν κυρίως εκείνες που παραβιάσθηκαν οι κανόνες ασφαλείας στην εκμετάλλευση, εκείνες που με υπαιτιότητα του εργοδότη δηλαδή συνέβη το ατύχημα. Ακόμα και με δόλο του εργοδότη.

Άρα δεν είναι η κακή η τύχη που δίνει ανθρώπους ανάπηρους, σημαδεμένους για την υπόλοιπη ζωή τους από άθλιες συνθήκες εργασίας, είναι εκείνος που μπορεί να κάνει τη συνθήκη καλύτερη και το παραλείπει για δικό του όφελος.

Η τύχη το μόνο που μπορεί να κάνει, είναι να σε βοηθήσει να μη γεννηθείς στο Bangladesh. Ο θεός τους φαίνεται να μην τους αγαπά ιδιαίτερα.

Άρα ανθρωποκτονία και απόπειρα ανθρωποκτονίας, για να δούμε καλύτερα γιατί μιλάμε.

Μπορεί σε επίπεδο νομικών όρων το ένα να μην αποκλείει το άλλο, αλλά έχει σημασία πως τα διεθνή μέσα επιλέγουν να κάνουν λόγο για “industrial accident”[1], στη περίπτωση της κατάρρευσης εργοστασίου στη Dhaka, ενώ ο ιδιοκτήτης γνώριζε την κακοτεχνία του κτηρίου και μάλιστα με πρόθεση είχε δημιουργήσει τη συνθήκη αυτή.

Ποια λογική υπαγορεύει να μιλήσεις πότε με όρους ποινικού δικαίου, πότε με όρους εργατικού, κάποτε με όρους καθημερινής γλώσσας “για να καταλάβει ο απλός τηλεθεατής”, πότε με ξεχασμένες λατινικές εκφράσεις ως μέλος μιας κάστας που “έχει εν πάσι περιπτώσει τους κωδικούς της και την όρολογία της”;

Εργατικό (ατύχημα) – ΕργοδότηςΕργασία

Ναι εργάτης είναι εκείνος που παράγει έργο υποθέτω.

Όμως στη φάση του δυτικού πολιτισμού μετά τη βιομηχανική επανάσταση και τις διεκδικήσεις που την ακολούθησαν, το εργ- συνηθίζει να συνδέεται με μια τεράστια αλυσίδα σημαινόντων: εργασιακά δικαιώματα, ατομική σύμβαση εργασίας, εργατικό δίκαιο, συλλογικές συμβάσεις, απεργίες, διεκδικήσεις, ωράριο. Στη περίπτωση της Μανωλάδας και της Dhaka η αλυσίδα έχει σπάσει.

Το εργατικό δίκαιο είναι ο μόνος κλάδος δικαίου που ενώ αυτονομήθηκε από άλλους και διογκώθηκε σε μια συγκεκριμένη φάση του καπιταλισμού, τα τελευταία χρόνια αποδομείται συστηματικά και συρρικνώνεται. Τίποτα λοιπόν δεν μας εμποδίζει να χρησιμοποιούμε το εργ- με σπασμένη την αλυσίδα που περιγράψαμε, αποκομμένο από τα υπόλοιπα σημαίνοντα, αλλά με συνείδηση. Κατανοώντας δηλαδή τη μετατόπιση που έχει πραγματοποιηθεί και είναι λάθος να αγνοείται δημιουργώντας παραπλανητικές ασύνειδες εντυπώσεις.

Είναι μεγάλη η ισχύς του σημαίνοντος.

Ας μιλήσουμε για δούλους. Δουλεμπόριο, δουλοκτήτες, δουλεία.

Και ας αφήσουμε αυτό το σημαίνον να κάνει τη δουλειά του.

Μια χώρα αποικία, που γεννά δούλους για να υπηρετούν τα σπίτια, τα κτήματα, τα κρεβάτια, τις αγορές, τις επιχειρήσεις, τη μόδα των κυρίων τους. Αγοράζονται και πουλιούνται από δουλεμπόρους και έχουν παρόμοια τύχη σε όποιο γεωγραφικό μήκος και πλάτος και αν βρεθούν, γιατί η ζωή τους δεν αξίζει όσο εκείνες άλλων που ανήκουν στο ίδιο είδος.

__________________________________________________________________________________________

 Στο Bangladesh καταγράφεται τεράστιο πρόβλημα trafficking και καταναγκαστικής εργασίας. Το χαμηλό βιοτικό επίπεδο της χώρας δημιουργεί πρόσφορο έδαφος για απαράδεκτες συνθήκες εργασίας, ενώ τα κυκλώματα σωματεμπόρων διακινούν ανθρώπινες ψυχές σε τρίτες χώρες. Εκεί εγκλωβισμένοι, εργάζονται σε συνθήκες απόλυτης εκμετάλλευσης. Η δύση πρέπει να ασχοληθεί με τη βάναυση προσβολή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που σημειώνεται στις περιπτώσεις αυτές.”

Ένα σχετικά κινούμενο νέφος, είναι η σημασία, από σημαίνοντα, που προσλαμβάνονται σε διαφορετική θέση από τον καθένα. Τους όρους αυτού του παιχνιδιού κάποιοι τους ξέρουν καλά και παίζουν με επιδεξιότητα.

Α.Π.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: